Vertrouwenspersoon

Bedrijven zijn volgens de Arbowet verplicht om hun werknemers te beschermen tegen psychosociale arbeidsbelasting. Zij moeten hiervoor een beleid opstellen en ook daadwerkelijk uitvoeren. Het aanstellen van een vertrouwenspersoon kan een belangrijk onderdeel van dit beleid zijn.

Mijn Poortwachter kan uw organisatie voorzien van een externe vertrouwenspersoon. Werknemers begeleiden, ondersteunen en doorverwijzen zijn taken voor een externe vertrouwenspersoon. Tevens kan de vertrouwenspersoon middels een jaarverslag de meldingen anoniem rapporteren en aanbevelingen doen betreffende preventie ongewenst gedrag.

De vertrouwenspersoon van mijn Poortwachter kan de organisatie voorzien van advies in het opstellen van een intentieverklaring, beleid, gedragscode en klachtenregeling. Indien de organisatie de bewustwording van ongewenst gedrag wilt vergroten bieden wij ook documentatie en/of een presentatie aan.

OVer een vertrouwenspersoon

Wat is een vertrouwenspersoon?

Werknemers kunnen op hun werk geconfronteerd worden met vormen van ongewenst gedrag, zoals pesten, seksuele intimidatie, discriminatie en agressie. Het is prettig als een getroffen werknemer met zijn problemen terecht kan bij een vertrouwenspersoon binnen het bedrijf. Mijn Poortwachter biedt u een externe vertrouwenspersoon. Hiermee is de onafhankelijkheid van een vertrouwenspersoon gewaarborgd.

Een vertrouwenspersoon is er voor werknemers die meldingen of klachten hebben over ongewenst gedrag zoals:

De hulp

Wat doet een vertrouwenspersoon?

De taken van de vertrouwenspersoon zijn niet eenvoudig. Soms kunnen de problemen waar uw werknemers mee te maken krijgen complex zijn. De vertrouwenspersoon is er onder meer voor het opvangen, begeleiden en ondersteunen van werknemers, het analyseren van voorvallen en adviseren hierover en voor het verwijzen naar professionele hulpverleners.

Volgens de Arbowet ben je verplicht om goed voor je personeel te zorgen. Je moet hen beschermen tegen lichamelijke, psychische en sociale klachten. De Arbowet noemt dit psychosociale arbeidsbelasting (PSA). Denk aan stress door te hoge werkdruk, maar ook door bijvoorbeeld ongewenste omgangsvormen. Het beschikbaar hebben van een vertrouwenspersoon voor je werknemer kan verzuim voorkomen. Werkgerelateerde psychische klachten zorgen namelijk voor 64% van de 6 miljard aan werkgerelateerde verzuimkosten in Nederland.

Wij denken graag met u mee

Wilt u een externe vertrouwenspersoon inschakelen of wilt u dat wij meedenken in een passende oplossing voor uw organisatie? Mijn Poortwachter denkt graag met u mee. Werken binnen een veilige & prettige omgeving zorgt voor een optimale prestatie.